Tuesday, March 8, 2011

Hari Wanita Sedunia 2011 - 100 Tahun

salam...selamat pagi semuaa!! pagi-pagi lagi bila maya masuk kerja ade seorang pegawai lelaki kt tempat maya...en. shah mengucapkan dkt kami (maya dan kwn2 maya yg lain) "selamat hari wanita" maya mcm blur je..."hari nie hari wanita ke??" en. shah jwb "sy lelaki pun tahu.." alamak! malunye! sebab..maya wanita..tp maya xtau..hhehe..jadi jom kwn2 kita hayati ape yg perlu kita tahu mengenai hari wanita nie...........


Tema Hari Wanita Sedunia 2011.
"Kesamarataan peluang terhadap Pelajaran, Latihan, Sains dan Teknologi : Laluan Kerjaya Terpuji Untuk Wanita"

8 Mac adalah tarikh istimewa yg diraikan sebagai Hari Wanita Sedunia @ Antarbangsa. Hari ini 8 Mac 2011 (hari selasa) pula merupakan hari wanita sedunia yg ke 100 tahun.

tidak kira anda siapa? asalkan anda "perempuan" atau "wanita" anda layak untuk menyambutnya....

mungkin lelaki akan persoalkan mengapa hari lelaki tidak ade kn??? itu mmg maya xboleh nk jawab..hehhe...

bagaiman wujudnya hari wanita sedunia??

Tanggal 8 Mac 1857 iaitu 153 tahun yang lalu, satu mogok besar-besaran telah di adakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarih ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai hari wanita sedunia.(sumber:Perutusan Wanita Sedunia).

Dulu wanita sering ditindas dan menjadi mangsa keganasan. Dengan wujudnya Hari Wanita Sedunia, nasib wanita telah terbela kerana dua perkara telah diketengahkan iaitu untuk mengecapi keamanan, keselamatan, kemajuan tamadun, memartabatkan hak asasi manusia dan asas-asas kebebasan, kita memerlukan penglibatan yang aktif dari kaum wanita. Oleh itu kaum wanita perlu di beri layanan yang adil dan saksama kerana kemajuan wanita melambangkan kemajuan sesuatu bangsa. Selain itu, untuk memperakui dan mengiktiraf sumbangan wanita dalam mengukuhkan keamanan, keselamatan dan keadilan sejagat.

Kini, tujuan sambutan Hari Wanita Sedunia lebih diperkukuhkan. Antaranya untuk mempromosikan langkah mengetatkan undang-undang dalam menangani isu wanita, contohnya isu pelaksanaan undang syariah di mahkamah syariah, isu undang undang yang lebih ketat kepada perogol, pendera dan penganas rumahtangga.

Selain itu, memberikan kefahaman kepada orang awam mengenai agenda wanita untuk perubahan. Pihak berwajib juga perlu untuk memperkemaskan latihan dan kemahiran serta penyelidikan dalam isu-isu wanita selain menghulurkan pertolongan kepada golongan wanita yang tidak bernasib baik agar wanita mendapat kualiti hidup yang lebih baik. Di samping itu, sambutan ini juga bertujuan untuk menyedarkan wanita betapa perlunya mereka mempunyai kesedaran berpolitik dan memantapkan ekonomi diri.

Kredit info dari Azilas.



Wanita telah dimuliakan oleh Rasulullah sebanyak tiga kali iaitu insan yang perlu kita taat dan kali ke empat barulah kaum adam. Wanita juga dimuliakan dengan kata-kata "Syurga di bawah telapak kaki ibu". Selain itu, title syahid juga telah diberikan kepada ibu yang meninggal ketika bersalin. Tanpa wanita atau ibu, siapalah kita? Namun peranan bapa tidak diabaikan....akak syg umi byk2...tq 4 everyting!!!!

lots of love
maya dhira


2 comments:

Unknown said...

mak maya ke tu? cantiknya dia..

'selamat hari wanita utk saya & smua wanita'

Maya Dhira said...

leyza: yups =) (tq...tlg jawabkan heheh)

selamat hari wanita jugak ;)