Thursday, February 24, 2011

bahaya roti canai dan nasi lemak...

salam semua.. maya sebenarnye dah lama x makan nasi lemak... 
tiba-tiba je teringin jadi td maya turun je kt kafe beli nasi lemak..
perghh haruman nasi lemak tu..menusuk dikalbuuuuuuu~ 
bila selesai makan baru rase mcm "napelah aku mkn nasi lemak!
habislah aku!" (takut gemok sebenarnye) hahahah...
jadi maya terlebih rajin search la kt mr. google mengenai bahaya nasi lemak.... 
dan maya jumpa nie dkt blog org lain...
maaf ye maya copy n paste shj dkt blog paramedik...
sila renung-renungkan ya dan selamat menjaga makan..hehhe!

*ROTI CANAI*

yummyyy!!
Seorang sahabat saya yang mengambil kursus Sport Science dari UPM memberitahu sekiranya kita mula bekerja pada umur 20 tahun dan makan sebiji roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga umur 55 tahun. Kenapa?
Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 KM berjogging. Maknanya sekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung.Dah tu kadang-kadang sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat so much oil in roti canai. Nak uli tepung, taruh minyak, nak canai, taruh minyak,nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh dia).
Bila kita exercise, kita peluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak. Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham-faham ajelah. Sebagai alternatif, makanlah capati. Makan 8-10 keping capati sehari pun no problem, anda akan menjadi sihat dan kuat.

*NASI LEMAK*

nampak sgt sedap kn?????

Nasi lemak pulak kandungan santannya tinggi. So cholesterolnya tinggi. Prof. Ungku Aziz ditanya apakah rahsia beliau sihat physical & minda pada umur 85. Dia cakap, dia tak makan atau jarang sekali makan nasi lemak seperti kebanyakkan orang Melayu.

*KESIMPULAN*

As many of us are approaching 30 yrs old with some are already in 30s, we should be kind and gentle to our body. The least that we could do is to be moderate in everything we do and watch out on our food intake. Eat healthy food.

lots of love
maya dhira


No comments: